Keerzijde van vanzelfsprekend
De vertaling van het woord vanzelfsprekend wordt door de Dikke van Dale weergegeven met de woorden: natuurlijk en uiteraard. Het zal aan mij kunnen liggen, maar de beoordeling van het woord vanzelfsprekend, wordt door de woorden natuurlijk en uiteraard niet erg duidelijk
Misschien is dat wel de kracht van bloggen om dan op zoek te gaan naar de juiste definitie van het woord vanzelfsprekend. Als je kijkt bij de bijbehorende synoniemen, dan kom je toch iets verder. Woorden als < vanzelf > en kreten als < voor de hand liggend >, maar ook het woord < automatisch > scheppen toch een duidelijker beeld, dat, om en in figuurlijke zin door te gaan, de lading dekt..
Aan bovenstaande intro van het woord vanzelfsprekend durf ik te bloggen, dat er veel acties binnen onze maatschappij bijna als vanzelfsprekend worden gezien. Dit alles in de trant van, maar dat gaat toch automatisch? Ik durf enkele zaken op een rij te zetten, die wij als burger van Nederland, vanzelfsprekend vinden, want de werkzaamheden worden toch automatische uitgevoerd. Wat dacht u van:
- Het bezorgen van de aan u gerichte post
- Het sneeuw- en ijsvrij maken van de wegen
- Het verlenen van hulp bij calamiteiten.
- Het gebruikmaken van het openbaar vervoer
Als freelance journalist heb ik geruime tijd in mijn serie: “achter de schermen van…..” mogen meekijken in de keuken bij diverse instanties. Nog steeds na jaren denk ik regelmatig terug aan die periode. Door mijn interviews heb ik geleerd, dat wat voor de buitenstaander allemaal als van zelfsprekend wordt gezien er een duidelijke keerzijde vastzit aan die vanzelfsprekendheid. Binnen de wereld van de organisatie leeft men een eigen wereld.
Zo sta je bij een bushalte en, hopelijk op schema, verschijnt de bus. Daarom is het een foutieve insteek om te stellen, omdat er een bushalte staat, komt er een bus. Denk dat je mag nadenken, wat is er allemaal aan vooraf gegaan, voordat de bus bij de halte komt. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar er zit een wereld achter de schermen die niet bekend is.
Neem een vroege dienst. Op een normale werkdag zal één van de eerste bussen tegen 06.00 uur, uitzonderingen bevestigen de regel, bij de halte aankomen rijden. Voordat het allemaal zover is, is de dag ervoor aan het einde van de dienst van de betreffende bus deze wederom voorzien van een volle tank brandstof. In de nachtelijke uren is de bus schoongemaakt en ingeroosterd voor de dienst van de volgende dag. De chauffeur, die de vroege dienst mag gaan rijden, is de dag ervoor niet te laat naar bed gegaan, want tegen 04.00 uur gaat de wekker omdat, terwijl heel Nederland nog ligt te snurken, hij de vroege dienst mag rijden. Langzaam zullen de andere collega buschauffeurs arriveren en tegen begin dienst zullen de bussen éen voor één de garage verlaten om richting bushaltes te gaan rijden. Hoe zo is dat vanzelfsprekend.
Zo heb ik, als freelance journalist eens een dienst meegedraaid met een strooiploeg van de gemeente. Het idee ontstond, toen ik een strooiwagen zag rijden, dat ik mij realiseerde, dat de vloot strooiwagens voordat er gestrooid gaat worden wel eerst in actie moet komen. Het nadeel was, voordat ik de strooiploeg bereikte, was ook de weg voor mijn auto nog spiegelglad. Ik had het kunnen weten. Ach er zou worden gestrooid.
Op de strooipost heb ik mogen ervaren hoe de groep bestuurders van de strooiploeg werd gealarmeerd. Heb erbij gezeten toen de routes van het strooien werden bekend gemaakt en ben met een strooiploeg op pad geweest. Het blijven aardige mensen. Al “zwaaiend “ rijden zij een locatie binnen en vertrekken al “ zwaaiend “.
Mijn insteek van deze blog is, dat bijna niets vanzelf gaat en het etiket vanzelfsprekend wordt door de maatschappij erop geplakt. Denk, omdat iedereen ervan uitgaat, dat genoemde acties automatisch van start gaan, dat, door die vanzelfsprekendheid, de waardering, dat het gedaan wordt, niet wordt gezien.
Wat dacht je van die krantenbezorger, die elke morgen in regen of bij gladheid enz wel de krant in de brievenbus stopt. Wij zien het allemaal, onbedoeld, soms te simpel. Ik heb mij voorgenomen, dat elke branche een percentage waardering mag dragen. Ook die vuilnisman? Ja ook die vuilnisman. Hij voorkomt, dat wij anders omkomen in onze eigen afval. Niets gaat vanzelfsprekend, alles heeft een logische keerzijde.
Het enige dat vanzelf lijkt te gaan is het dagelijkse ritueel van de activiteiten in onze maatschappij. Het loopt zoals het loopt. Alles heeft een keerzijde, vanzelfsprekend toch? Soms heeft even stilstaan en te durven nadenken hoe het nu werkelijk in elkaar steekt een functie. Zelfs dat is bijna vanzelfsprekend. Hoe noem je dat ook al weer? Oh ja, je moet het zien.
3 thoughts on “Keerzijde van vanzelfsprekend”
Het is van zelfsprekend weer een genot om te lezen
Groetjes van jack
Afgelopen zondag was het thema van mijn preek (in de protestantse kerk van Haaksbergen): ‘de vanzelfsprekendheid voorbij’. Ik heb dit toegespitst op de deelname aan het kerkelijke gebeuren en het instemmen met het traditionele geloof. De winst is dat je bewuster leeft/gelooft/beseft waarom je iets wel of niet belangrijk vindt.
Groetjes, Gonda
Je zou bijna denken, Klaas heeft àltijd gelijk, maar uuhhh….., is dàt óók vanzelfsprekend…..?!?
Wie het weet mag het zeggen.
Herman, met een groet…., VANZELFSPREKEND!
Comments are closed.